Latvijas e-komercijas tirgus: mazo uzņēmumu tendences un izaicinājumi

Tendence rāda, ka arvien vairāk cilvēku sāk integrēties tehnoloģiju laikmetā un izmanto e-komerciju, kas ietaupa laiku ne tikai pašiem lietotājiem, bet arī uzņēmumiem, kas izvēlējušies internetveikalu kā pārdošanas platformu. Kas ir e-komercija, kādi ir tās veidi un kādas ir šī gada e-komercijas tendences?

Latvijas e-komercijas tirgus: mazo uzņēmumu tendences un izaicinājumi

Digitālās tehnoloģijas ir mainījušas veidu, kā mēs iepērkamies un pārdodam preci un pakalpojumus. E-komercija ir kļuvusi par galveno iepirkšanās un pārdošanas kanālu, piedāvājot uzņēmumiem un patērētājiem plašākas iespējas un priekšrocības. Bet, kas tieši ir e komercija?

Kas ir e-komercija?

E-komercija jeb elektroniskā komercija ir termins, kas apzīmē preču un pakalpojumu pirkšanas un pārdošanas procesu, izmantojot internetu, un naudas un datu pārsūtīšanu, lai veiktu šos darījumus.

Kādi ir e-komercijas veidi?

E-komercija ietver dažādus tiešsaistes tirdzniecības veidus, atkarībā no darījuma dalībniekiem un to savstarpējām attiecībām. Četri e-komercijas veidi ir:

  1. B2C (Business-to-Consumer) -  B2C e-komercija attiecas uz tiešsaistes darījumiem starp uzņēmumiem un individuālu patērētāju. Šis ir viens no visizplatītākajiem e-komercijas veidiem, kurā uzņēmumi pārdod preces vai pakalpojumus tieši patērētājiem. Piemēram, kāds no Tava ņēmuma iegādājās sveces vai citus produktus.
  2. B2B (Business-to-Business) - B2B e-komercija attiecas uz darījumiem starp uzņēmumiem. Tas ietver dažādu produktu un pakalpojumu, piemēram, izejmateriālu, mašīnu un detaļu, kā arī dažādu biznesa pakalpojumu tirdzniecību. Šis segments ir ļoti plašs un bieži ietver lielus darījumus, kā arī ilgtermiņa līgumus. Piemēram, uzņēmums sniedz tīrīšanas pakalpojumus citam uzņēmumam.
  3. C2C (Consumer-to-Consumer) - C2C e-komercija norāda uz darījumiem starp patērētājiem, izmantojot platformas, kas ļauj indivīdiem pārdot preces vai pakalpojumus citiem indivīdiem. Populāri piemēri ietver eBay, Etsy vai Craigslist, kur lietotāji var pārdot savas preces tieši citiem patērētājiem. Piemēram, persona pārdod savu nevajadzīgo apģērbu Andelēmandelē.
  4. C2B (Consumer-to-Business) -  C2B ir mazāk izplatīts, bet strauji augošs e-komercijas veids, kur patērētāji piedāvā produktus vai pakalpojumus uzņēmumiem.

E- komercija Latvijā:

Latvijā e-komercija ir piedzīvojusi ievērojamu izaugsmi pēdējā desmitgadē, kā rezultātā arvien vairāk cilvēku izvēlas iepirkties tieši tiešsaistē. Šī tendence ir sekmējusi ne tikai uzlabojumus infrastruktūrā, piemēram, plašāku interneta pieejamību un mobilo sakaru attīstību, bet arī uzlabojumus maksājumu sistēmās un loģistikā. Šādi faktori ir padarījuši e-komerciju par pievilcīgu alternatīvu tradicionālajai tirdzniecībai gan patērētājiem, gan uzņēmumiem.

Vairāk par e-komerciju Latvijā vari izlasīt rakstā E-komercija Latvijā – fakti un statistika.

5 tendences, kas būs novērojamas e-komercijas tirgū šogad

  • Sociālie tīkli
    Arī  šogad sociālie tīkli turpinās būt nozīmīgs e-komercijas tirgus kanāls. Uzņēmumiem ir jāpievērš uzmanība šiem platformu uzlabojumiem un jaunajām iespējām, lai efektīvi iesaistītu un pārliecinātu savus klientus tiešsaistē. Sociālie tīkli (Facebook, Instagram un TikTok) šobrīd piedāvā ļoti daudzpusīgas iespējas produktu un pakalpojumu mārketingam un arī pārdošanai. Vēl jo vairāk sociālie mediji kalpo arī kā meklēšanas platforma.
  • Mākslīgā intelekta uzplaukums
    Arī mākslīgais intelekts (AI) turpinās plaukt un piedāvāt jaunas iespējas e-komercijas nozarei. Piemēram, personalizētāka klientu apkalpošana, kas tiks veikta ar AI starpniecību,  lai nodrošinātu vēl personālizētāku klientu apkalpošanu tiešsaistē, reaģējot uz klienta jautājumiem un nodrošinot pielāgotus produktu ieteikumus, kas atbilst klienta vēlmēm un vajadzībām. Mākslīgais intelekts tiks izmantots, lai analizētu lielus datu apjomus un prognozētu pārdošanas tendences un klientu uzvedību.
  • Pieaugs preču piegādes ātrums
    Tiek prognozēts, ka šogad gaidāma preču piegāžu ātruma uzlabošanās. Jau šobrīd ir pieejamas ātrākas piegādes iespējas – pakomāti, sūtījuma skapji, saņemšanas punkti utt. Mūsdienās cilvēki ir jau pieraduši pasūtījumus saņemt ātri un, ja piegāde ir ilgāka nekā divas dienas, tas var viņus vairs neapmierināt.
  • Labāka cenas un kvalitātes attiecība
    Pagājušā gada inflācija pavisam noteikti ir ietekmējusi patērētāju pirktspēju, padarot viņus uzmanīgākus un taupīgākus attiecībā uz saviem ikdienas tēriņiem. Tādējādi pircēji daudz vairāk ir sākuši salīdzināt preču cenas un izvērtēt katra pirkuma nepieciešamību. Uzņēmumiem, kas darbojas interneta vidē, būs vairāk jāpiedomā pie preču cenas un kvalitātes attiecību, lai spētu piesaistīt un noturēt jaunus un jau esošus klientus.
  • Balss meklēšana kļūs arvien populārāka
    Arī virtuālie palīgi (piem., Siri utt.) kļūst arvien gudrāki un vairāk izmantoti. Pēc Forbes datiem, 2023. gadā katrs ceturtais iedzīvotājs pasaulē izmantoja “meklēšana ar balss” funkciju un tiek prognozēts, ka šis skaits palielināsies. Uzņēmumiem nāksies padomāt, kā pielāgot savu biznesu balss meklēšanai, sniedzot

Papildus informāciju atradīsi rakstā - E-komercijas tirgus Latvijā: tendences un izaicinājumi 2024. gadā.

Mūsdienās digitālās tehnoloģijas attīstās strauji un e-komercijas tirgus piedāvā nebijušas iespējas gan maziem, gan arī lieliem uzņēmumiem sasniegt klientus visā pasaulē, sākot no vietējā tirgus līdz pat globālajam. Kādas ir prognozes 2024.gadam? Tiek paredzēta vēl lielāka e-komercijas tirgus augšupeja un attīstība, kas veicinās vēl lielāku konkurenci un inovāciju šajā jomā.

Izvēlies sev izdevīgāko OCTA piedāvājumu.

OCTA salīdzinājums kopā ar Altero 3 min laikā

Aprēķināt cenu